Vad är bäst för golfklubben?
Det finns olika koncept för golfklubbar att öka beläggningen och intäkterna på banan.
Ett av de äldre och mer kända och mest använda i Sverige är Golfamore, som tidigare hette Golfhäftet.
Ett annat och nyare alternativ är Greenfee Outlet, som via en app förmedlar sista minuten-starttider till sina kunder på de golfklubbar som är med i konceptet.
Greenfee Outlet vs Golfamore – sammanfattning
Förenklat är skillnaderna mellan Greenfee Outlet och Golfamore (Golfhäftet):
- Kostnad: Ingen fast kostnad och ingen kostnad för att ansluta sig med Greenfee Outlet.
- Kontroll: Full frihet att styra priser och vilka starttider man vill jobba med via Greenfee Outlet.
- Flexibilitet: Greenfee Outlet möjliggör för rabatter på osålda tider med kort framförhållning samtidigt som den skyddar premiumtider.
- Bindningstid: Golfamore binder oftast upp kunder i längre avtal. Med Greenfee Outlet kan klubben avgöra från dag till dag hur mycket de vill använda produkten.
- Målgrupp: Greenfee Outlet lockar yngre, spontana golfare som kan bli framtida medlemmar.
- Intäkter: Skyddar klubbens intäkter genom att hela tiden själva kontrollera prissättningen.
Vad är Golfamore?
Golfamore (tidigare Golfhäftet) erbjuder golfare möjligheten att spela till rabatterade priser på anslutna golfbanor. Golfaren köper ett årligt medlemskap, vilket ger tillgång till rabatter på greenfee under säsongen. Klubbar ansluter sig för att locka fler greenfee-spelare.
Golfamore är marknadsdominerande i Sverige och har många fördelar, framför allt för golfaren. För klubbarna innebär dock systemet att många av de mest attraktiva tiderna erbjuds till rabatterat pris, vilket påverkar helhetsekonomin för klubben.
Vad är Greenfee Outlet?
Greenfee Outlet är en klassisk ”sista minuten”-produkt, där golfare kan fynda obokade starttider. Det är en relativt nylanserad produkt som gjort stor succé sedan den lanserades. Greenfee Outlet är en handelsplats för obokade starttider där golfklubben själv bestämmer vilket pris de vill sätta och när de vill att det ska finnas på tillgängliga för golfare; precis som Bookings, Expedia eller vilken bokningstjänst det nu kan vara.
Golfarna använder en app och ser där vilka tider som finns tillgängliga idag och i morgon, på vilka banor och till vilka priser.
Intäkt och kostnad för klubben
Klubbarnas intäktsmodell varierar med de olika koncepten.
Golfamore
Klubben får 200 kronor per medlem i klubben som signar upp för Golfamore. Vidare behåller klubben hela den överenskomna rabatterade greenfeeintäkten. Golfamore får 400 kronor per person som signar upp. I teorin ett bra upplägg men som i praktiken skapar stora problem med förlorade greenfeeintäkter till ordinarie pris för klubben när många är med. (Golfamore har idag över 150 000 medlemmar).
Greenfee Outlet
Ingen fast kostnad. Klubben betalar endast en bokningsavgift per spelare, vilket gör det till en kostnadseffektiv och riskfri lösning. Hur stor intäkten blir för klubben bestämmer klubben själv i och med att de kontrollerar priset och tillgängligheten.
Kontroll över prissättning
Många klubbar tycker att kontrollen över prissättningen på starttiderna är viktigt. Det är såväl en varumärkesfråga som en rent ekonomisk fråga. Hur skiljer sig de två alternativen när det gäller kontroll över prissättningen?
Greenfee Outlet
Klubben har fullständig kontroll över prissättning. Systemet är så flexibelt att priser kan anpassas från dag till dag och från klockslag till klockslag. Teoretiskt kan golfklubben sätta olika priser på alla starttider (även om det skulle blir jobbigt att administrera). Detta skapar maximal möjlighet till dynamisk prissättning, alltså att priset styrs av efterfrågan. Med Greenfee Outlet får golfklubben möjlighet att maximera sina greenfee-intäkter genom att bara sälja svårsålda starttider till lägre pris. Det här är en av Greenfee Outlets verkliga uspar.
Golfamore
Priser och rabatter är fastställda på förhand av Golfamore och kan inte justeras av klubben under säsongens gång. Golfamore-gäster kan boka attraktiva tider långt i förväg, vilket minskar den genomsnittliga greenfee-intäkten.
Flexibiliteten i rabatterade tider
En annan viktig fråga för många golfklubbar är vilka starttider som säljs till lägre pris. Precis som hotell eller flygplan eller egentligen vilken kommersiell verksamhet vill man anpassa pris efter efterfrågan. Få brukar vilja rabattera de mest eftertraktade tiderna.
Greenfee Outlet
Rabatter fokuserar uteslutande på osålda starttider, vilket skyddar standardpriset för greenfee. Det här optimerar beläggning. I och med att det är osäkert om det kommer finnas starttider sista minuten och de erbjuds tidigast dagen innan förlorar inte klubben några intäkter på de som verkligen vill komma och spela banan. De bokar för att vara säker på att komma ut. Precis som alla sista minuten-koncept handlar Greenfee Outlet om att maximera marginalintäkten på osåld tillgång. Med Greenfee Outlet kan du även ge olika rabatter för att fylla upp en boll. Det går till exempel att ge mer rabatt om du hoppar in i 3-boll och en annan rabatt för att hoppa in i en 2-boll. Det går även att välja att sätta rabatterna i kronor, procent eller med fasta priser på vissa tider.
Golfamore
Rabatterna gäller på alla tider enligt överenskommet mellan klubben och Golfamore innan säsongen. Det kan medföra att premiumtider bokas till rabatterat pris.
Effekt på ordinarie greenfee
Greenfee Outlet
Skyddar klubbens ordinarie greenfee genom att endast erbjuda rabatter på specifika, osålda tider.
Golfamore
Risk att rabatter påverkar värdeuppfattningen av ordinarie greenfee negativt, speciellt om rabatterade rundor bokas under attraktiva tider.
Sammanfattning
Ställer man Greenfee Outlet och Golfamore mot varandra är det inte svårt att måla upp en bild av ett upplägg som är det gamla och traditionella sätt – och ett som är nyare och mer tidsenligt.
Greenfee Outlet erbjuder en modern, flexibel och kostnadseffektiv lösning för golfklubbar som vill maximera beläggningen utan att sänka värdet på ordinarie greenfee. Genom att erbjuda full kontroll över prissättning och tider skapas en möjlighet att locka fler golfare – inklusive yngre och mer spontana spelare – samtidigt som premiumtider skyddas. Över tid kommer intäkten per starttid att öka.
Å andra sidan är Golfamore ett mer traditionellt och etablerat rabattprogram som många golfare använder. Det sänker den genomsnittliga greenfeeintäkten för golfklubben och erbjuder mindre kontroll för golfklubben.
För klubbarna landar det i: vill vi fortsätta använda Golfamore som vi vet fungerar även med dess brister. Eller vill vi vara med och förbättra klubbarnas ekonomi och kontroll över starttiderna genom att vara med i Greenfee Outlet?
Vad är bäst för golfklubben?
Det finns olika koncept för golfklubbar att öka beläggningen och intäkterna på banan. Ett av de äldre och mer kända och mest använda i Sverige är Golfamore, som tidigare hette Golfhäftet. Ett annat och nyare alternativ är Greenfee Outlet, som via en app förmedlar sista minuten-starttider till sina kunder på de golfklubbar som är med i konceptet.
Greenfee Outlet vs Golfamore – en sammanfattning
Förenklat är skillnaderna mellan Greenfee Outlet och Golfamore (Golfhäftet):
- Kostnad: Ingen fast kostnad och ingen kostnad för att ansluta sig med Greenfee Outlet.
- Kontroll: Full frihet att styra priser och vilka starttider man vill jobba med via Greenfee Outlet.
- Flexibilitet: Greenfee Outlet möjliggör för rabatter på osålda tider med kort framförhållning samtidigt som den skyddar premiumtider.
- Bindningstid: Golfamore binder oftast upp kunder i längre avtal. Med Greenfee Outlet kan klubben avgöra från dag till dag hur mycket de vill använda produkten.
- Målgrupp: Greenfee Outlet lockar yngre, spontana golfare som kan bli framtida medlemmar.
- Intäkter: Skyddar klubbens intäkter genom att hela tiden själva kontrollera prissättningen.
Vad är Golfamore?
Golfamore (tidigare Golfhäftet) erbjuder golfare möjligheten att spela till rabatterade priser på anslutna golfbanor. Golfaren köper ett årligt medlemskap, vilket ger tillgång till rabatter på greenfee under säsongen. Klubbar ansluter sig för att locka fler greenfee-spelare. Golfamore är marknadsdominerande i Sverige och har många fördelar, framför allt för golfaren. För klubbarna innebär dock systemet att många av de mest attraktiva tiderna erbjuds till rabatterat pris, vilket påverkar helhetsekonomin för klubben.
Vad är Greenfee Outlet?
Greenfee Outlet är en klassisk ”sista minuten”-produkt, där golfare kan fynda obokade starttider. Det är en relativt nylanserad produkt som gjort stor succé sedan den lanserades. Greenfee Outlet är en handelsplats för obokade starttider där golfklubben själv bestämmer vilket pris de vill sätta och när de vill att det ska finnas på tillgängliga för golfare; precis som Bookings, Expedia eller vilken bokningstjänst det nu kan vara.
Golfarna använder en app och ser där vilka tider som finns tillgängliga idag och i morgon, på vilka banor och till vilka priser.
Intäkt och kostnad för klubben
Klubbarnas intäktsmodell varierar med de olika koncepten.
Golfamore
Klubben får 200 kronor per medlem i klubben som signar upp för Golfamore. Vidare behåller klubben hela den överenskomna rabatterade greenfeeintäkten. Golfamore får 400 kronor per person som signar upp. I teorin ett bra upplägg men som i praktiken skapar stora problem med förlorade greenfeeintäkter till ordinarie pris för klubben när många är med. (Golfamore har idag över 150 000 medlemmar).
Greenfee Outlet
Ingen fast kostnad. Klubben betalar endast en bokningsavgift per spelare, vilket gör det till en kostnadseffektiv och riskfri lösning. Hur stor intäkten blir för klubben bestämmer klubben själv i och med att de kontrollerar priset och tillgängligheten.
Kontroll över prissättning
Många klubbar tycker att kontrollen över prissättningen på starttiderna är viktigt. Det är såväl en varumärkesfråga som en rent ekonomisk fråga. Hur skiljer sig de två alternativen när det gäller kontroll över prissättningen?
Greenfee Outlet
Klubben har fullständig kontroll över prissättning. Systemet är så flexibelt att priser kan anpassas från dag till dag och från klockslag till klockslag. Teoretiskt kan golfklubben sätta olika priser på alla starttider (även om det skulle blir jobbigt att administrera). Detta skapar maximal möjlighet till dynamisk prissättning, alltså att priset styrs av efterfrågan. Med Greenfee Outlet får golfklubben möjlighet att maximera sina greenfee-intäkter genom att bara sälja svårsålda starttider till lägre pris. Det här är en av Greenfee Outlets verkliga uspar.
Golfamore
Priser och rabatter är fastställda på förhand av Golfamore och kan inte justeras av klubben under säsongens gång. Golfamore-gäster kan boka attraktiva tider långt i förväg, vilket minskar den genomsnittliga greenfee-intäkten.
Flexibiliteten i rabatterade tider
En annan viktig fråga för många golfklubbar är vilka starttider som säljs till lägre pris. Precis som hotell eller flygplan eller egentligen vilken kommersiell verksamhet vill man anpassa pris efter efterfrågan. Få brukar vilja rabattera de mest eftertraktade tiderna.
Greenfee Outlet
Rabatter fokuserar uteslutande på osålda starttider, vilket skyddar standardpriset för greenfee. Det här optimerar beläggning. I och med att det är osäkert om det kommer finnas starttider sista minuten och de erbjuds tidigast dagen innan förlorar inte klubben några intäkter på de som verkligen vill komma och spela banan. De bokar för att vara säker på att komma ut. Precis som alla sista minuten-koncept handlar Greenfee Outlet om att maximera marginalintäkten på osåld tillgång. Med Greenfee Outlet kan du även ge olika rabatter för att fylla upp en boll. Det går till exempel att ge mer rabatt om du hoppar in i 3-boll och en annan rabatt för att hoppa in i en 2-boll. Det går även att välja att sätta rabatterna i kronor, procent eller med fasta priser på vissa tider.
Golfamore
Rabatterna gäller på alla tider enligt överenskommet mellan klubben och Golfamore innan säsongen. Det kan medföra att premiumtider bokas till rabatterat pris.
Effekt på ordinarie greenfee
Greenfee Outlet
Skyddar klubbens ordinarie greenfee genom att endast erbjuda rabatter på specifika, osålda tider.
Golfamore
Risk att rabatter påverkar värdeuppfattningen av ordinarie greenfee negativt, speciellt om rabatterade rundor bokas under attraktiva tider.
Sammanfattning
Ställer man Greenfee Outlet och Golfamore mot varandra är det inte svårt att måla upp en bild av ett upplägg som är det gamla och traditionella sätt – och ett som är nyare och mer tidsenligt.
Greenfee Outlet erbjuder en modern, flexibel och kostnadseffektiv lösning för golfklubbar som vill maximera beläggningen utan att sänka värdet på ordinarie greenfee. Genom att erbjuda full kontroll över prissättning och tider skapas en möjlighet att locka fler golfare – inklusive yngre och mer spontana spelare – samtidigt som premiumtider skyddas. Över tid kommer intäkten per starttid att öka.
Å andra sidan är Golfamore ett mer traditionellt och etablerat rabattprogram som många golfare använder. Det sänker den genomsnittliga greenfeeintäkten för golfklubben och erbjuder mindre kontroll för golfklubben.
För klubbarna landar det i: vill vi fortsätta använda Golfamore som vi vet fungerar även med dess brister. Eller vill vi vara med och förbättra klubbarnas ekonomi och kontroll över starttiderna genom att vara med i Greenfee Outlet?
Vill du öka beläggningen på din golfbana?
Kontakta Greenfee Outlet här.
Vill du öka beläggningen på din golfbana?
Kontakta Greenfee Outlet här.